Presse

Oplev verdens hurtigste elektriske køretøjer til Mosten Raceday

De to fætre i team True Cousins medbringer for første gang nogen sinde både motorcyklen Silver Bullitt (Super Comp bike class) og bilen TC-X (Show class) til Mosten Raceday 2016.

Silver Bullitt er med tiden 5.16 den hurtsigst elektriske dragbike i verden

på 1/8-mile (201 meter), men er pga. det nuværende reglement nødt til at

køre i Super Comp klassen (med brek-out 5,50 sek), så her er det en

top-placering, der tæller. Til gengæld er der mulighed for en forbedring af

den nuværende verdensrekord, når TC-X kører i Show class.

Bilen har netop kørt 5,12 sek og er den hurtigste elektriske bil (doorslam-

mer) i verden.Kraft potentialtet er langt fra at være udnyttet og en 4-tid er

bestemt realistisk. Bilen har et helt særligt udseende med en totalhøjde på

bare 95 cm og er baseret på en kit-kar fra 70erne.

I alt holder True Cousins hele 7 verdensrekorder indenfor elektrisk drag-

racing med de nuværende og tidligere køretøjer, hvor en enkelt af disse

rekorder endda er sat til Mosten Raceday

 

Hvordan opstod Mosten Raceday

Det hele startede med noget praleri i baren fredag aften inde i Mostens gamle klubhus over nogle øl. Der var altid diskussion og snak om, hvorvidt det var Klaus` Norton Commando, der var den hurtigste eller det rent faktisk var Johns Triumph Bonneville, der bare rykkede for vildt. Jo flere øl, jo vildere praleri. Sent på natten, måske et godt stykke ud på morgenen, blev parterne enige om, at de hellere måtte få sagen afgjort. Øllet var stadig i blodet og det samme var gejsten til at prøve kræfter. Øllet fik lov til at dampe af og gejsten forblev i kroppen, inden der blev linet op på den ca. 2,5 m brede dragracing strip bag klubhuset. Flere af klubmedlemmerne mødte også op til start for at teste deres mc. Mostens klubmesterskab i dragracing var en realitet og alle fik fyret den af den sensommerdag i ’92. Hvem der egentlig vandt mesterskabet er for længst glemt og om det var en Norton eller en Triumph der var den vildeste på banen, huskes kun af ejeren og ellers forlængst fortrængt.

Året efter gentog vi dagen med at finde årets hurtigste motorcykel i Mosten. Rygtet havde

bredt sig ud i naboklubberne, idet flere havde fundet vej til Mosten for at få testet deres

motorcykel. Samtidig havde vi arrangeret stockcarrace naboklubberne imellem, hvor alle

skulle stille med et par biler til formålet. Den lokale skrothandler havde kronede dage, da

der var blevet købt godt ind af gamle bilvrag. Nogle havde lige brugt et par timer til at mo-

dificere bilerne, så køleren ikke sad så udsat og der var flere kreative køretøjer indblandet

i løbet, som blev behørigt afsluttet ved at futte alle bilerne af. Ingen havde i ’92 drømt om,

hvad der godt 20 år senere ville blive stillet an den selv samme weekend i Mosten, for at

afvikle race på Bode Engvej. Vejen var dengang en temmelig forhutlet markvej på 2,5

meter i bredden og med masser af sætningsskader efter vinterens frostsprængninger og

havbundens forgæves forsøg på at gennembryde det tynde lag asfalt og ingen havde fore-

stillet sig, at den skulle blive kimen til Mosten Raceway og dermed Mosten Raceday.

Frøet til Mosten Raceday blev sået den september formiddag i 1992, da vi fyrede op for alt

vores gamle jern for at se hvem der havde Mostens hurtigste motorcykel.

I 1994 blev Raceday skabt og klubmesterskaberne gled ud. Medlemmerne havde nu rigelig

at gøre med at afvikle Raceday og servicere de mange gæster på pladsen. Udviklingen har

været konstant siden den spæde start i 1992.

 

409 km i timen på Bode Engvej på Djursland

Stig Neergaard satte banerekord i 2013 med 409 km/t efter 201 m i sin Top Fuel Dragster

 

Det danske Top Fuel Drag Racing Team Stig Neergaard Racing gæster endnu engang Mosten Raceday. Her vil han gerne slå sin egen rekord på 409 km/t - kan han det?

Stig Neergaard Racings tour plan for 2014 går igen vidt omkring, idet de deltager i løb i det meste af Europa.

Se og mød dem til Mosten Raceday i deres pit, se dem fyre deres Top Fuel Dragster af på Mosten Raceway og få fornemmelsen af, hvad rigtig dragracing handler om. I 2013 satte Stig banerekord på Mosten Raceway med en topfart efter 201 meter på 409 km/timen og godt 3,2 sek.

 

Der køres på nitrometan, som er det brændstof der skaber dragracingens hurtigste klasse, med en topfart på nærved 500 km/t på 1000 fod eller 304,8 meter. 0 til 100 på under 0,8 sekund. Det når de dog ikke op på Mosten Raceway, men vi er godt på vej og fornemmelsen for publikum er den samme, da banen er smal og publikum står tæt på banen.

Motoren er hårdt belastet og derfor skal den skilles ad efter hver tur. Her udskiftes slidte og tvivlsomme dele med nye, da det kan få fatale følger, hvis bare den mindste lille del har en defekt.

Bilerne der anvendes i Top Fuel er dragsters, hvor føreren sidder foran motoren. Det lange og smalle chassis er helt affjedret og har store vinger både foran og bagpå. Den bagerste vinge giver op til fire tons tryk og hjælper herved bagdækkene med af få bedst mulig greb i banen. Den forreste vinges funktion er at holde snuden nede mod banen, da både motorens enorme kræfter samt bagvingens tryk nedad, kan få dragsteren til at lette med snuden og ryge bagover.

Bremserne er suppleret med en faldskærm, så dragsteren kan bringes til standsning inden for banens bremsestrækning.

 

 

Nitro Funny Car

Henrik Jørgensen var med på Mosten Raceday for første gang i 2012, 2013 og 2014 med sin

Nitro Funny Car. En Nitro Funny Car er den mest

ustyrlige dragracer som findes og vi kan forvente det værste og i denne anledning har vi

forlænget autoværnet i begge sider med over 100 meter, for at sikre at Henrik kommer

sikkert i mål.

Der er ikke noget som når en nitromotor bliver fyret af på Mosten Raceway - det lugter,

det svier, det trykker i brystet og det larmer enormt så vær på pletten, når Stig og Henrik

lukker nitromethan i brændkammeret – det gør de både fredag og lørdag op af dagen.

 

 

 

PRO modified/Topdoorslammer...

Denne klasse indeholder meget modificerede biler baseret på masseproducerede biler. I denne klasse kan man køre med 3 forskellige motortyper:

1. Kompressorladede methanol motorer som er de mest anvendte med en typisk cylindervolume på op til 526 kubiktommer eller ca. 8,6 liter. Minimumsvægten på sådan en PRO Mod er 1202 kg.

2. Tidligere blev der brugt benzin motorer på lattergas på op til 15 liter i cylindervolume, hvor lattergassen blev sprøjtet ind i forbrændingskammeret med ekstra benzin, hvilket gav en enorm effektøgning. Minimumsvægten for lattergas bilerne er 1066 kg.

3. Er en turboladet methanol motor, hvor cylindervolumen typisk er på 540 kubiktommer eller 8,85 liter. Denne type bliver mere og mere anvendt, idet turbokompressoren giver en høj virkningsgrad og en høj effekt. Ulempen er dog at den kan være svær at kontrollere i forhold til de to andre motortyper. Minimumsvægten på denne type bil er 1202 kg.

 

I klassen PRO Modified starter bilerne holdende ved siden af hinanden og den

der kommer først over slutlinien har vundet. De hurtigste i denne klasse kører tæt på 400 km/t efter 402 meter på en tid under 6 sekunder.

Pro Modified hører til blandt de absolut største og mest spændende klasser.

Bilerne ligner til forveksling gadebiler, blot til forskel for de enorme kompressorer der stikker op gennem fronthjelmen. Det er typisk biler som 59 Cadillac, 56 Ford Kromvicke, Chevrolet Camaro og Dodge Challenger der er ombygget til at køre i denne klasse. De kører 3 gange fredag og 3 gange lørdag.

Der køres en Shootout, hvor det er de 4 bedste tider sammenlagt der er

gældende.De kører om en samlet præmiesum på 50.000 kr, så mon ikke der

bliver gået til stålet.

 

 

Super Twin Top fuel Bike

Der forventes igen et rigtigt stort felt af de kraftfulde tocylindrede nitrometandrevne dragbikes på langt over 2000 ccm på Mosten Raceway og de første var allerede ved årsskiftet tilmeldt Raceday.

Super Twin klassen er for tocylindrede motorer, der drives af nitrometan som brændstof. Der er ingen regler for, hvordan cylindrene skal sidde i forhold til hinanden, men størstedelen har cylindrene placeret i vinkel med stor inspiration fra Harley Davidson, selvom ingen af komponenterne lugter af Harley. Enkelte har valgt at bygge motoren som parallel twin motor.

Europarekorden i Super Twin på ¼ milen er på 6,458 sek., sat af Anders Karling fra Sverige på Hockenheim ring i Tyskland i 2004, med en fart efter 402 meter på 358,08 km/t. Denne blev senere slået af Ronny Aasen fra Norge på Alastaro banen i Finland i 2006.

Der køres 3 runder fredag og 3 lørdag, hvoraf de 3 bedste tider sammenlagt er gældende. Der køres om en samlet præmie sum i denne klasse på 50.000 kr, så mon ikke der bliver givet gas for at få del

i denne sum.

 

Mere end blot en markvej

Markvejen, som går klods op af Mostens klubhus og ender ud i Mosten Raceway, lægger til dagligt asfalt til gyllevogne, møgspredere, cyklister og kornvogne. Her er køretøjer som John Deer, Ford, Fiat og Massey Ferguson til dagligt de mest sete køretøjer på de 700 meter markvej. Det er den bedste markvej på Djursland og med sikkerheden i top med 650 m fast autoværn i begge sider af den 8 m brede markvej, er det utænkeligt at en John Deer kan køre i grøften.

Mosten MC arbejder løbende med at forbedre forholdene på og omkring banen, til stor glæde for såvel kørere, landbrugsmedhjælpere, turister, publikum og os som arrangør. I foråret 2014 blev længden af autoværnet øget med 120 meter i hver side.

På Mosten Raceway er der kun 8 x 700 m at gøre godt med, hvilket gør at vi kun kan køre sprint, hvor der køres et køretøj af gangen på tid. Den optimale banebredde og længde i Mosten ville være 16 x 1200 m, hvorved vi ville kunne køre et rigtigt dragracingløb, hvor der køres to ad gangen. Pengene, tilladelserne og energien sætter en kæp i hjulet for denne udvidelse i Bode Enge.

Kørerne har udtalt, at vi blot skal bibeholde det koncept vi har i dag. Det holder maximalt og er en god blanding af dragracing, hygge og god musik. Vi har ikke behov for en dobbeltbane i Mosten - den er super god som den er og det er ens for alle, så vedligehold den løbende, så skal vi nok komme og give gas, siger de. Så det er det vi gør.

Siden Raceday startede for 20 år siden er sikkerheden blevet øget af flere omgange. I 1999 fik den kun 3,5 meter brede private fællesvej en udvidelse på 2 meter, som gjorde at vi nu kunne invitere endnu vildere køretøjer til Raceday i Mosten. Få år senere var vi så heldig at de 47 vindmøller, der stod langs vejen skulle udskiftes med større og færre vindmøller. Mosten var med på råd og vi fik møllerne flyttet et godt stykke ind på marken. Desuden fik vi lovning på, at såfremt vejen blev kørt i stykker ved den megen kørsel med den tunge trafik til møllebyggeriet, ville vi få ny belægning på banen. Vi holdt skarpt øje med vejen under byggeriet og til Mostens store held led den overlast og vi fik helt ny belægning på banen. Vi fik to nye lag asfalt på strækningen, idet de lavede en fejl på det første lag da der var en kant midt på banen, hvor vi havde sagt den skulle være plan og laves i et stykke. Vi havde herefter en fantastisk dragracingstrip i mange år, som trak topkørere fra store dele af Europa. Årene herefter blev brugt på bl.a. at sætte autoværn op langs banen, idet sikkerheden skulle holdes i top for såvel publikum som kørerne.

Desværre havde vi et alvorligt uheld på banen, som gjorde at vi skulle arbejde yderligere

med at øge sikkerheden, da det ellers ville være vanskeligt at videreudvikle dragracing

delen til Raceday. Vi søgte midler til at lave yderligere udvidelse af banen samt til at sætte

endnu mere autoværn op langs banen, så kørerne kunne føle sig trygge ved at køre i Mosten.

Banen fik derfor asfalt på i begge sider, så vi i dag har en bane på 8 meter i bredden, og et lige

stræk på 700 meter.

Trods de trange kår på banen er strækningen for 4. år i træk kåret, som værende en af de

bedste dragracingbaner for sprint i Europa. Banen er som altid velpræpareret, så selv de

heftigste køretøjer kan få bid i underlaget og lave deres bedste tid.

Da banen er en privat fællesvej, som er ejet af lodsejerne omkring os, er der visse hensyn

der skal tages. Ikke mindst i høsttiden op til Raceday, hvor det kan gå rimeligt hektisk for

sig, da høsten gerne skulle i hus inden og vi også gerne skulle bruge markerne til bl.a. par-

kering (netop derfor holdes Raceday på dette sene tidspunkt af året).

Til dagligt er banen offentligt tilgængelig og bruges til normal trafik, idet den er gennemgående og går op til en nærliggende by. På klubaftener høres der ofte et eller andet 2- eller 4 hjulet køretøj blive fyret af ud af banen og forsvinde ud mod fjorden.

Ugen op til Raceday vaskes, skrubbes og gnubbes banen, for at få selv den mindste sjat gylle op af porrerne i asfalten inden feje/sugemaskinen til sidst fjerner det hele, så grebet kan blive optimalt og de mange tusinde heste kan overføres til asfalten.

Banen bliver efterfølgende pusset, plejet, nusset og strøget, præpareret og gejlet, så vi kan opnå optimalt greb i banen, da selv den mindste sjat gylle på banen kan give fatale følger for de eksplosive køretøjer og deres motorer. Der køres i 2 hele dage med at gøre banen klar så belægningen er optimal, så 8000 vilde og ustyrlige heste i en top fuel dragster kan trykkes af på banen uden at den skal gå op i røg med en motoreksplosion til følge.

I 2012 konstruerede Mosten en lille maskine på 4 hjul til at tørre banen med, såfremt der skulle komme en regnbyge eller en sanering på banen, så løbet hurtigt kan genoptages.

Maskinen er en jet turbine, der oprindelig er bygget til at starte helikoptere for det danske forsvar. Trykket fra denne jet turbine bringer helikopterens turbine i omdrejninger så den kan slå i gang når tændingen tilsluttes.

Vi udnytter dette tryk via et rør med lameller til at blæse vand væk fra banen og den 700 grader varme luft fra turbinens afgas system til at tørre banen med.

 

 

 

Vel mødt!

 

 

Mosten Raceday fra ca. 2000/2001. Her ses Finn Asserbo på sin kawa og Hitz som starter.

Stig Neergaard i sin Top Fuel Dragster

Presse